Pierre trok naar Amsterdam en kreeg bij Hubert Cuypers behalve les ook kost en inwoning. Dat was voor zijn ouders een kostbare zaak en om bij te dragen had hij bijbaantjes. O.a. bij de St. Dominicusparochie als hulporganist. Dat was echter van korte duur, Pierre had gewed met iemand dat hij in de begeleiding van de dienst de liefdes aria van Samson en Dalila kon verwerken zonder dat iemand het zou merken. Hij vergiste zich echter in de pastoor, die muzikaler bleek dan gedacht en het in de gaten had. Pierre werd terstond ontslagen. Bella Palla had ook les en onderdak bij Hubert Cuypers en soms traden ze samen op.
Max Tak, de dirigent van het pas geopende Tuschinski Theater had een ontmoeting met Hubert Cuypers. Hij zocht een goede pianist voor zijn theaterorkest. Pierre kreeg een zeer aanlokkelijk bod aangeboden en nam de baan aan. Het theater bezat ook vanaf de opening een klein theater orgel. Het was het eerste Wurlitzer orgel in Europa. Max Tak liet - na onenigheid met de eerste organist - Pierre Palla ook het Wurlitzer orgel bespelen. Vanaf dat moment groeide zijn populariteit bij het
Amsterdamse bioscoop publiek. Het was hard werken voor de musici en zeker voor Palla die in het laatste uur dat de orkestleden naar huis gingen de taak van het orkest overnam met het begeleiden van de film. Hij begeleidde ook al de reclameplaatjes en het journaal.
Palla vertelde eens:
Toen er een keer een lekkage optrad in de hoofdwindleiding van het orgel trok ik mijn jasje uit om het lek te dichten. Het bleek niet afdoende en m’n broek moest er ook aan geloven. Gelukkig zat ik laag in de orkestbak, was het donker en had het publiek dat niet in de gaten dat ik in zijn ondergoed zat te spelen. De Amsterdammers zouden er anders nog lang over hebben nagepraat.
Er waren ook regelmatig radio-uitzendingen vanuit Tuschinski. Eerst de VARA en daarna door de HDO dat later overging in de AVRO. Ook werden er regelmatig 78-toeren platen opgenomen. In 1929 trad Pierre Palla in dienst bij de Duitse orgelbouwfirma Philipps A.G., om te adviseren, organisten aan te stellen en nieuwe orgels van de firma in Duitsland te openen. Palla had in Duitsland ook veel succes maar kreeg algauw heimwee dat hij terugkeerde naar Amsterdam. Als de fabriek hem dan nodig had, bijvoorbeeld om een orgel te openen stuurden ze een telegram. Daarmee kon Palla vanuit Amsterdam ook weer werk verrichten voor de AVRO.
In 1931 nam de AVRO Pierre Palla in vaste dienst. Eerst in een nieuw populair orkest als pianist onder leiding van Kovacs Lajos. Pierre Palla leerde zich daar zelf ook xylofoon spelen. Voor de AVRO verzorgde Palla regelmatig ook radio-uitzendingen vanaf de Standaart orgelfabrieken en vanuit het Kurhaus.